Interbehavioral psychology exercise: their criteria, language games and models
PDF (Spanish)

Keywords

Interbehaviorism
Interbehavioral Scientific Matrix
Criteria
Language games

Categories

How to Cite

Reyna Cruz, W. E., & Hernández Reyes, M. (2015). Interbehavioral psychology exercise: their criteria, language games and models. Pensamiento Crítico. Revista De Investigación Multidisciplinaria, 2(3), 33-43. https://doi.org/10.64040/adx65814

Abstract

In Hernandez and Reyna (2015) presents and describes the Interbehavioral Scientific Matrix (MCI) as a framework that organizes and characterizes the different practices by interbehavioral psychologists, namely: practice philosophical, theoretical, technological, professional and transdisciplinary. However, such work was limited to establishing the criteria outlining what and for what of such practices. Starting from the above, in the present work an additional and complementary to that job analysis is presented: how each practice is done. Defining categories are proposed as language games, criteria and models. The results of a non-exhaustive initial document review of some work by groups interbehavioral investigation into the proposed categories are presented. The conclusions recognize the need and potential benefits to recognize and distinguish each practice recognized in the MCI.

PDF (Spanish)

References

Arroyo, R., Morales, G., Pichardo, A., Canales, C., Silva, H. & Carpio, C. (2005). ¿Cómo se aprende a comprender? Análisis funcional de la historia con los referentes. En C. Carpio y J. Irigoyen (coord.). Psicología y Educación. Aportes desde teoría de la conducta, pp. 87-125. México: UNAM-FESI.

Black, M. (1966). Modelos y metáforas. Madrid: Tecnos.

Carpio, C. (2005). Condiciones de entrenamiento que promueven comportamiento creativo: Un análisis experimental con estudiantes universitarios. Tesis de Doctorado no publicada, Universidad Iberoamericana, Ciudad de México, México.

Carpio, C. & Irgoyen, J. J. (200). Psicología y educación: avances desde teoría de la conducta. México: UNAM-FESI.

Carpio, C., Canales, C., Morales, G., Arroyo R. & Silva, H. (2007). Inteligencia, creatividad y desarrollo psicológico. Acta Colombiana de psicología, 10, 41-50.

Carpio, C., Pacheco, V., Canales, C. & Flores, C. (1998). Comportamiento inteligente y juegos de lenguaje en la enseñanza de la psicología. Acta Comportamentalia, 6(1), 47-60.

Carpio, C.; Pacheco, V.; Canales, C. & Flores (1998). Comportamiento inteligente y juegos de lenguaje en la enseñanza de la psicología. Acta Comportamentalia, 6, (1), 47-60.

Cerón, A., Cruz, C. & Luna, V. (2013). Análisis de los usos de la noción de criterios de ajuste. Trabajo presentado en ABAI Seventh International Conference. Mérida, México.

Díaz-González, E. & Carpio, C. (1996). Criterios para la aplicación del conocimiento psicológico. En J. Sánchez-Sosa, C. Carpio & E. Díaz-González (coord.) Aplicaciones del conocimiento psicológico, pp.39-49. México: UNAM.

Hernández, M. (2013). ¿Qué es esa cosa llamada método? Tesis de Maestría inédita. IPN-CIECAS.

Hernández, M. & Reyna, W. (2015). Práctica profesional de la psicología: sus criterios y sus modelos. Trabajo presentado en el V Seminario Internacional de Análisis del Comportamiento y sus Aplicaciones. México: Ciudad Universitaria.

Ibáñez, C. (2007). Metodología para la planeación de la educación superior. Una aproximación desde la Psicología Interconductual. Hermosillo: Universidad de Sonora.

Kantor, J. R. & Smith, W. (2015). La ciencia de la Psicología: un estudio interconductual. México: Universidad de Guadalajara.

Kantor, J. R. (1924-1926). Principles of psychology. New York: Knopf.

Kantor, J. R. (1953). The Logic of Modern Science. Bloomington: Principia Press.

Kantor, J. R. (1978). Psicología Interconductual: Un ejemplo de construcción científica sistemática. México: Trillas.

Kantor, J. R. (1980). Manifiesto of interbehavioral psychology. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 6(2), 117-128.

León, A., Morales, G., Silva, H. & Carpio, C. (2013). Análisis y evaluación del comportamiento docente en el nivel educativo superior. En V. Pacheco y C. Carpio (coord.) Observación y métricas en el análisis del comportamiento, pp. 84-104. México: UNAM-FESI.

Ribes, E. & López, F. (1985). Teoría de la conducta. Un análisis de campo y paramétrico. México: Trillas.

Ribes, E. (1990a). Psicología General. México: Trillas.

Ribes, E. (1990b). Problemas conceptuales en el análisis del comportamiento. México: Trillas.

Ribes, E. (1990c). Psicología y salud. Un análisis conceptual. Barcelona: Martínez Roca.

Ribes, E. (1993). La práctica de la investigación científica y la noción de juego de lenguaje. Acta Comportamentalia, 1 (1), 63-82.

Rodríguez, M. (2003). La inserción del psicólogo en el campo aplicado. Psicología y Ciencia Social, 5 (1) 11-19.

Tomasini, A. (2004). Ensayos de Filosofía de la Psicología. México: Universidad de Guadalajara.

Turbayne, C. (1974). El mito de la metáfora. México: Fondo de Cultura Económica.

Wittgenstein, L. (1953). Philosophical investigations. Oxford: Basil Blackwell.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Pensamiento Crítico. Revista de Investigación Multidisciplinaria

Downloads

Download data is not yet available.