Abstract
Multidisciplinary research emerges as a fundamental pillar for addressing the complexity of contemporary challenges facing Mexico. This essay examines the importance of promoting this approach in both public and private universities, exploring structural, cultural, and financial challenges, as well as the vast opportunities it offers for innovation, social development, and the training of highly skilled human capital. Statistical data on the research landscape in Mexico are presented, along with reflections on strategies to strengthen a culture of scientific collaboration and, consequently, increase academic publications, particularly in online journals. In the context of the tenth anniversary of Pensamiento Crítico. Revista de Investigación Multidisciplinaria, the essay highlights the crucial role of academic publications that foster the convergence of knowledge.
References
Choi, B. C. K., & Pak, A. W. P. (2006). Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives, and evidence of effectiveness. Clinical and Investigative Medicine, 29(6), 351–364.
CONAHCYT. (2023). Convocatorias para el fortalecimiento de la investigación científica y tecnológica. Gobierno de México. https://www.conahcyt.gob.mx
Comisión Económica para América Latina (CEPAL) (2025). Los ODS en América Latina y el Caribe: Centro de gestión del conocimiento estadístico. Datos, estadísticas y recursos institucionales para el seguimiento de la Agenda 2030. https://agenda2030lac.org/es/acerca-de-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible.
LATINDEX. (2024). Sobre Latindex. (https://www.latindex.org/latindex/inicio).
Lyall, C., Bruce, A., Tait, J., & Meagher, L. (2011). Interdisciplinary Research Journeys: Practical Strategies for Capturing Creativity. Bloomsbury Academic.
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://sdgs.un.org/es/2030agenda
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (Anual). Main Science and Technology Indicators. OECD Publishing. (https://www.oecd.org/en/data/datasets/main-science-and-technology-indicators.html).
Red de Indicadores de Ciencia y Tecnología -Iberoamericana e Interamericana- (RICYT). (Anual). El Estado de la Ciencia. RICYT. (https://www.ovtt.org/proyecto/).
SciELO México Oficial (2025). En qué quedó el Padrón CONACYT. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=rniJVGOuDHs
SECIHTI. (2025). Funciones del SECIHTI. https://secihti.mx/red-ecos-nacional/
SECIHTI. (2025). Red Ecos Nacional. https://secihti.mx/red-ecos-nacional/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Pensamiento Crítico. Revista de Investigación Multidisciplinaria