Abstract
This article describes the aspects that make up the development and cognitive sense and learning under the qualitative paradigm based on Jean Piaget, in the assimilation and accommodation of knowledge, in the face of the problems related to verbal and written comprehension and interpretation by the students, which is reflected in the low school performance, the object of study reality and the impact that it has generated on the dynamics in the classroom, through the Hermeneutical method, the implementation of a literary workshop proposal called " The legacy of multiple reality ”, to improve and innovate in this way the level of achievement and academic performance in the later stages of their educational training.
References
Animal Político (2019, 3 de diciembre). Educación mexicana no mejora: estudiantes, sin avances en lectura, matemáticas y ciencias [Redacción editorial]. Extraído de: https:// www.animalpolitico.com/2019/12/pisaOCDE
Gómez Palomino, J. (2011). Comprensión lectora y rendimiento escolar: Una ruta para mejorar la comunicación. Revista de Investigación en Co- municación y Desarrollo, 2, 27-36.
Millán, N. (2020). Modelo didáctico para la com- prensión de textos en educación básica. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (16), 109-133.
Linares, A. (2008). Desarrollo cognitivo: Las teo- rías de Piaget y Vigotsky. Recuperado de: http:// www.paidopsiquiatria.cat/files/teorias_desarrollo_cognitivo_0.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2018). Programa para la evaluación Internacional de Alumnos (PISA). PISA 2018 Resultados.
Recuperado de: https:// www.oecd.org/pisa/publications/ PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf
Papalia, D. E. (2010). Desarrollo Humano. México: McGraw Hill .
Piaget, J. (1982). El nacimiento de la inteligencia del niño. Madrid: Aguilar.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Pensamiento Crítico. Revista de Investigación Multidisciplinaria