Abstract
The article aims to analyze the effect that the Sars-Cov-2 pandemic has had on e-commerce, considering the views of various authors on variations in the growth of retail sales of SMEs in Mexico through Internet considering the range of applications and platforms for commercial and banking interaction between companies, companies with end customers and people with people. Likewise, the variation in e-commerce sales with the appearance of the Sars-Cov-2 in 2020 and to date was studied, and the effects of the closure of businesses so as not to spread the virus, leaving practically as the only alternative online sales, and with it the survival opportunity of SMEs that manage to adapt to the current business scheme.
References
Asociación Mexicana de Venta Online (2021). Google lanza Impact Challenge; una convocato- ria para potenciar a mujeres a través de la tec- nología. Obtenido de: https://www.amvo.org.mx/blog/amvo-recap-del-8-al-12-de-marzo/
Carrillo, A. (27de septiembre 2020). El crecimiento del comercio electrónico en México. El Econo- mista. Recuperado de: https://www.eleconomista.com.mx/opinion/El-crecimiento-del-%20comercio-electronico-en-Mexico-20200927-0060.html
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2019). La regulación del comercio elec- trónico transfronterizo en los acuerdos comer- ciales: algunas implicaciones de política para América Latina y el Caribe. Obtenido de: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/44667
Comisión Nacional para la Protección y Defensa de los Usuarios de Servicios Financieros (2021). Otros Tipos de Pago. Obtenido de: https://www.condusef.gob.mx/?p=otros-pagos
Diario Oficial de la Federación (24-03-2020). Acuerdo por el que se establecen las medidas preventivas que se deberán implementar para la mitigación y control de los riesgos para la salud que implica la enfermedad por el virus SARS- CoV2 (COVID-19). Obtenido de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590339&fecha=24/03/2020
Fleuter, S. (2016). The Role of Digital Products Under the WTO: A New Framework for GATT and GATS Classification. Chicago Journal of International Law, 17 (1), 153-177.
Fonseca, A. (2014). Fundamentos del E-Commerce. Tu guía de comercio electrónico y negocios onli- ne. Extraído de: https://books.google.com.mx/books?
Garzón, M. (2014). Propuesta de un modelo con- ceptual sobre los factores determinantes para la compra online de los consumidores ecuato- rianos en el comercio electrónico B2C. Obser- vatorio de la Economía Latinoamericana, 203, https://www.eumed.net/cursecon/ecolat/ec/2014/comercio-electronico.html
Instituto Nacional de Geografía y Estadística (2019). Censo económico 2019. Extraído de: https://www.inegi.org.mx/programas/ce/2019/
Instituto Nacional de Geografía y Estadística (2020a) Estimación oportuna del producto in- terno Bruto en México durante el cuarto tri- mestre del 2020. Extraído de: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/pib_eo/pib_eo2021_01.pdf
Instituto Nacional de Geografía y Estadística (2020b). Estadística a Propósito del día de las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas. Obte- nido de: https://www.inegi.org.mx/app/saladeprensa/noticia.html?id=5792
Linares, J. (2021). Deloitte Touche Tohmatsu Limi- ted. Obtenido de: https://www2.deloitte.com/es/es/pages/technology/articles/introduccion-a-amazon-web-services.html
Naranjo, S. (2021). Hacia dónde va el e-commerce y donde invertir. Obtenido de: https://www.forbes.com.mx/red-forbes-tendencias-2021-hacia-%20donde-va-el-ecommerce-y-en-que-invertir/
Organización Mundial del Comercio (1998). Pro- grama de trabajo sobre el comercio electrónico. Obtenido de: https://docs.wto.org/dol2fe/Pages/SS/directdoc.aspx?filename=s:/WT/L/274.pdf&Open=True
Organización Panamericana de la Salud (2020). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pande- mia. Disponible en: https://www.paho.org/es/%20noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia
Porter, M. (1985). How infiormation gives you com- petitive advantage. Harvard: Business Review. Obtenido de: https://palfreymanventures.net/
Riquelme, R. (19 de noviembre de 2016). 14 datos sobre el comercio electrónico en México. El Economista. Extraído de: https://www.eleconomista.com.mx/empresas/14-datos-sobre-el-%20comercio-electronico-en-Mexico-20161119-0007.html

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Pensamiento Crítico. Revista de Investigación Multidisciplinaria