Abstract
This paper aims to account for the advertising structures that are articulated in Coca Cola advertising through the construction of a male body model with characteristics that do not correspond to the corporalities of the average Mexican. In this sense, we propose the model-actor as an analytical category as a media construct that is configured with different types of body extensions and Western and North American beauty ideals, resulting in an international Latin model-actor that articulates a configuration of visual representation of which we will realize Said model-actor proposes a somatic culture that includes aesthetic signs articulated by indices, icons and symbols that generate meaning and that will also give an explanation of its operation.
References
Alegría, M., & Sánchez, G. (2008). Los excesos sobre el cuerpo. En Muñiz, E. (Coord.) Registros corporales, pp. 463-485. México: UAM.
Barthes, R. (1990). La aventura semiológica. Barcelona: Paidós.
Coca Cola (2020). Publicidad icónica: Recorrido por 130 años de anuncios de Coca-Cola. Extraído de: https://www.coca-colamexico.com.mx/noticias/
nuestra-historia/publiciddad-iconica-coca-cola
Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación (2022). Los pedimos mexicanos, pero no tanto. Extraído de: http://www.conapred.org.mx/ index.php?contenido=noticias&id=4381&id_opcion
Deely, J. (1996). Los fundamentos de la semiótica. México: Universidad Iberoamericana.
Finol, E. (2015). La corposfera. Antropo-semiótica de las cartografías del cuerpo. Ecuador: CIESPAL.
Finol, E. (2016). Tu cuerpo es el mensaje. La corposfera: cuerpo, ausencia y significación. Revista SituArte de la Universidad de Zulia, 11(20), 10-14.
Fontanille, J. (2004). Soma y sema. Figuras semióticas del cuerpo. Perú: Universidad de Lima.
Floch, J. (1993). Semiótica, marketing y comunicación. Bajo los signos, las estrategias. Barcelona: Paidós Ibérica.
Horta, J. (2013). Representaciones mediáticas. Tres notas sobre los procesos semióticos en los medios masivos. Revista SituArte de la Universidad de Zulia, 20 (11), 96-112. DOI: 10.5354/0719- 1529.2014.27085
Jauss, H. (1980). Estética de la recepción y comunicación literaria. Extraído de: https:// biblio.unq.edu.ar/Record/32899/Description
Knapp, M. (1980). La comunicación no verbal. El cuerpo y el entorno. México: Paidós.
Lotman, I. (1996). La semiosfera I. Semiótica de la cultura y el texto. Madrid: Catedra.
Magariños, J. (2008). La semiótica de los bordes. Apuntes de metodología semiótica. Córdoba: Editorial comunicarte.
Mandoki, K. (1994). Prosaica. Introducción a la estética de lo cotidiano. México: Grijalbo.
Marcuse, H. (1968). El hombre unidimensional. México: Planeta.
Muñiz, E. (2011). La cirugía cosmética: ¿Un desafío a la “naturaleza”? Belleza y perfección como norma. México: UAM-Azcapotzalco.
Peirce, C. (1988). EL hombre, un signo. Barcelona: Editorial Crítica.
Rodríguez, M. (2013). El concepto de lo estético a través de la historia. Extraído de: https://www.macroestetica.com/literatura-cosmetologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Pensamiento Crítico. Revista de Investigación Multidisciplinaria